Jdi na obsah Jdi na menu
 


Kudy jsme jezdili a chodili 3.

19. 6. 2008

Naše třetí cesta  

Obrazek

Skandinávie 2005 (6.7.-1.8.,najeto 9 500km)

1. den: z Čech jsme jeli opět přes Berlín, tentokrát jsme ale použili k cestě do Švédska trajekt z německého Sassnitzu do Trelleborgu (opět jsme dopředu neměli koupenou rezervaci a při nalodění jsme bez problémů jeli 1. trajektem), pokračovali jsme na Götteborg a odtud po silnici č. 45 k jezeru Vänern přes Vänersborg, Mellerund, Häverund. Zde jsme poblíž jezera přespali.

2. den: další den jsme pokračovali na Åmal, Grums, Sunne (zde u jezera je pěkné koupání, voda byla příjemná, osvěžující), Torsby, Malung do Mory. Dále na Västbacka (je tady rovněž pěkné odpočívadlo u jezera Sandsjön, využili jsme k osvěžení nádherné koupání ), dále pak na Sveg a před Överhogdalem jsme nocovali.

3.den: naše cesta pokračovala přes Råtan, Östersund, Strömsund, Hotig, Storuman. Zde jsme odbočili Obrazekna E 12 a pokračovali na Tärnaby a Hemavan. Zde jsme se zajeli podívat ke kaskádám Rutjebäcken (jsou pěkné a málo navštěvované, mimo hlavní trasu, nedejte se odradit, když se kvalita cesty zhorší, pokračujte dále a dojedete až k nim). Poté jsme se vrátili na E 12 a pokračovali do Norska do Mo i Rany a dál k ledovci Svartisenu. U ledovcové říčky jsme přespali.

4.den: tento den jsme věnovali výletu k ledovci, použili jsme pro cestu přes jezero loďku, Obrazeki když není zrovna levná (90 NOK za osobu), ale ušetří to čas, a pokud je zrovna po deštích, i brodění se po blátivé cestě kolem jezera. Ledovec je opravdu pěkný, zvláště, pokud se vydaří i počasí. Po návratu jsme ještě pokračovali po E 6 přes polární kruh, kde jsme tentokrát nestavěli, dál na Fauske a pak do Laksholy u nár. parku Rago (pozor na odbočku, je mezi dvěma tunely). Na nocleh jsme využili místní kemp (až na konci cesty , u samého vstupu do parku, malý soukromý na zahradě rodinného domku, majitel příjemný, jen moc neumí cizí řeči, ale dá se s ním dohodnout), protože jsme hned ráno chtěli vyrazit do parku a nevěděli jsme, jak dlouho nám cesta potrvá, zda zde nebudeme muset zůstat déle a hledání místa a stavění stanu někde v noci by bylo složité.

5.den: Tento den jsme byli na túře v parkuObrazekStojí to opravdu za námahu, je zde krásná příroda, nádherné vodopády ....... V nižších polohách parku ale kazí náladu otravní komáři, takže repelent je dobré mít s sebou. Asi v polovině trasy je samoobslužná chata, kde se dá přespat, ale okruh se za pěkného počasí dá projít i bez noclehu. Pokud máte více času, je možné vydat se k švédským hranicím a pokračovat do parku Padjelanta. To je ale Obrazeknutný nocleh v některé chatě na trase, nebo ve vlastním stanu. Večer jsme se ještě přesunuli po E 6 směrem na sever přes Sommarset za Innhavet, kde jsme na krásném místě u potoka nad fjordem přespali.

6.den: Z Inhavetu jsme se vydali na sever po E 6, pak po  silnici č. 81 na Skutvik a trajektem na Lofoty do Svolvaeru, zde jsme se nezdržovali a pokračovali jsme po E 10 na jih. Na noc zajeli na známé tábořiště u Eggumu (za vjezd se platí do kasičky 10 NOK).

7. den: z Eggum jsme vyrazili po E 10 do Leknes, Reine a do posledního autem dostupného místa na Lofotech, osady chráněné UNESCEM  s názvem Å (dál se jet nedá, je zde parkoviště (zdarma), muzeum, kemp). Za pěkného počasí je dobré udělat si lehčí túru okolo místního jezera, pObrazekopř. do sedla nad ním. Odtud jsme se vraceli zpět, cestou přes zajímavé mosty jsme se zajeli podívat  do Fredvangu (je zde také kemp). Noc jsme strávili na pobřeží u Nesslandu.

8. den: počasí nebylo příznivé, přeprchalo, bylo docela chladno, tak jsme se rozhodli, že budeme pokračovat v cestě na sever a na Lofoty se vrátíme až pojedeme  zpět. Projeli jsme tedy přes městečko Leknes, dále pokračovali na Balstad, přes Stamsund, Obrazekzajeli  se podívat do malebné osady Henningsvær, a pak pokračovali dál do Svolværu. Další cesta vedla  na trajekt Fiskebøl-Melbu a dál po E 10 na Lodingen a Narvik. Nocovali jsme za Evenes na palouku u potoka nedaleko silnice.

Obrazek9. den:  jsme se vydali po E 10 dál na Bjerkvik, odtud směrem na Narvik, ale do něho jsme tentokrát nezajížděli a pokračovali přes hranici se Švédskem do Abiska, cestou byla krásně vidět Laponská brána. V Abisku je kemp, turistické centrum, místo výchozích túr do okolí i na slavnou Královskou cestu (Kungsleden). My jsme Obrazekkvůli počasí zašli jen ke kaňonu, který se nalézá nedaleko  turistického centra (při jízdě z Norska před, vlevo směrem k jezeru), procházka okolo něho je nenáročná, ale velice krásná, stojí za zastávku (cca 1 -2 hod). Naše cesta dál vedla na Kirunu, ve Svappavaaře jsme odbočili na  silnici č. 45 a pokračovali k finským hranicím. Nocovali jsme u krásného jezera u Nedre Soppero ve volně prístupné chatičce pro rybáře.

 10. den: ráno jsme pokračovali po silnici č. 45 dál do Finska přes Karesuando, pak kousek na jih po E 8, Obrazekv Palojoensuu jsme odbočili na Enonteki a po silnici č. 93 pokračovali do Norska směrem na Kautokeino. Dále jsme se vydali po silnici č. 92 na Karasjok, kde jsme najeli na E 6 a po ní dojeli do Lakselvu. Utábořili jsme se na břehu fjordu a čekali zde na půlnoční slunce. Měli jsme štěstí, byla sice polojasno, ale slunce o půlnoci bylo vidět.

11.den: ráno naše cesta dál vedla po E 6 do Olderfjordu, na ObrazekNordkapp jsme tentokrát neměli v plánu jezdit, ale rozhodli jsme se navštívit severský přístav, odkud vyplouvaly výpravy na severní pól, městečko Hammerfest. Ve Skaidi jsme tedy odbočili na silnici č. 94. Hammerfest je malá osada při pobřeží, je zde muzeum, informační turistické centrum, sídlí zde Královská historická společnost ledních medvědů, přistává tu i Hurtigruta. Snadno Obrazekse dá zajít na pláň nad městem a potěšit  se výhledem. Po prohlídce jsme se vrátili do Skeidi a pokračovali po E 6 přes Finnmarksviddu.  Nocovali jsme u jezera před odbočkou na Leirbotn. 

12. den: naše cesta pokračovala přes Altu (letos jsme se zde už nezdržovali) dál po E 6 na jih. Krajina je zde opravdu neskutečně krásná, udivuje, i když tu jedete poněkolikáté. U Alteidetu jsme udělali malou odbočku a zašli se podívat na ledovcový splaz ledovce Øksjøkulen. Dá se dojít až k němu, ale je vidět už z Obrazekparkoviště, pokud nemáte chuť nebo čas na túru. Poté jsme pokračovali dál po E 6, za Burfjordem jsme se zašli podívat na jeden z vrchů, které jsme míjeli, byl tam krásný výhled na fjord Kvænangen. Přes Sekkemo jsme přejeli na druhou stranu fjordu a rozhodli se zde v noci sledovat půlnoční slunce.   

 13. den: protože se ale přiblížila bouřka, rozhodli jsme se po půlnoci pokračovat nočním přejezdem dálObrazekPo E 6 jsme projížděli směrem na Djupvik podél fjordů, krajina vypadala nádherně, noc jí propůjčila tajemnou snovou atmosféru. Přes Olderdalen jsme pokračovali na Skibotn a Oteren, kde jsme si odpočinuli, a pak odbočili na silnici č. 808 a po ní jeli po pobřeží fjordu do Lyngseidetu (dá se použít i trajekt z Olderdalenu do Lyngseidetu a trasu si zkrátit). Zde jsme zajeli do Koppangenu k ledovcovému splazu jednoho z menších ledovců Lyngseidetských Alp (když nezajedete, o nic moc nepřijdete, lepší je udělat si výlet přímo z Lyngenu k jezeru RottenvikvObrazekatnet).  

Pokračovali jsme dál po cestě č. 808 na Tomso přes trajekt Svensby - Breivikeidet, a u Fagernes pak po E 8 do Tromso. Po prohlídce města (parkovali jsme zdarma u Ledové katedrály a šli přes most pěšky), jsme pokračovali zpět po E 8 do Nordkjosbotnu a v Øvergåduodbočili na silnici č. 87 do Holtu. Zde jsme pak odbočili směrem na Daleng,Obrazek Dividalen a dojeli  do národního parku Øvre Dividal, kde jsme nocovali u potoka (platí se za vjezd do parku 30 NOK, bez ohledu na délku pobytu). 

14. den: tento den jsme podnikli túru v parku, šli jsme k samoobslužné chatě Dividalshytta. V parku lze projít více tras, je možné zde i přespávat, ale chce to více času. Po návratu jsme odjeli zpět na silnici č. 87 a pokračovali směrem na Skjold, Øverbygd a za Rundhaug, P7190271.JPGpo přejezdu řeky pak po levé straně doporučuji zajížďku k pěkným peřejím Malselvfossen (příjezd k nim je značen dopravní značkou přímo ze silnice, , do areálu se platí vstup, ale pokud se nechcete déle zdržovat jsou vidět i zdarma,viz foto, stačí jen popojít směrem do kempu). Je to tu sice rušnější - více turistů i kemp, ale stojí za zkouknutí. Nedaleko jsme v lese přespali.

15. den: naše cesta vedla po č. 87 přes Nytrøen na silnici E 6 a po ní jsme pokračovali směrem na jih. Projeli jsme přes Setermoen do Bjerkviku, zde najeli na E 10 aObrazek pokračovali přes Bogen na Vesteråly. Cesta vede přes nádherné mosty do Sortlandu (zdarma), dále do Melbu, kde jsme se nalodili na trajekt do Fiskebølu na Lofotech. Projeli jsme po E 10 přes Svolvær k osadě Rana, kde jsme se rozhodli přenocovat a pozorovat půlnoční slunce. Počasí nám přálo, a tak jsme mohli opět pozorovat, jak slunce nezapadá, jen klesne k hladině a opět stoupá nahoru.

16. den: ráno jsme se vydali do Neslandu, kde jsme po Obrazekpobřežní stezce podnikli přechod do Nusfjordu. (Cesta vede podle moře, po skalních útesech a je opravdu krásná, není příliš náročná, i když pevná obuv je nutností, hlavně v závěru se jde podmáčeným terénem). Po prohlídce vesničky jsme se stejnou cestou vrátili zpět a nocovali na pobřeží nedaleko Neslandu.

17. den: z Neslandu jsme pokračovali na jih po E 10 do Reine, Moskenes až na konec Obrazekcesty do osady Å (tady silnice končí na parkovišti - zdarma- u muzea). Odtud jsme se vydali po stezce vedoucí kolem jezera do hor, šli jsme po ní kus cesty, ale bylo dost mokro, tak jsme cestu do sedla vzdali a vrátili se do Å. Z trasy jsou krásné výhledy, doporučuji vyjít alespoň kousek nad parkoviště. Nocovali jsme na oblíbeném místě na pobřeží u Neslandu.

18. den: jsme se opět vydali na jih po cestě E 10, zastavili jsme u odbočky do Reine a pokračovali pěObrazekšky cca 600 m směrem na jih po stezce pro pěší a cyklisty k začátku tunelu (na E 10), kde začíná stezka na vyhlídku Reinebringen (670 m) nad Reine. Výstup je sice náročný (v podstatě kolmo nahoru), ale výsledek stojí za to. Rozhled z vrcholu je nádherný. Odpoledne jsme pokračovali po E 10 na Myrland, odbočili směrem na Utakliev, kde jsou před tunelem nádherné písečné pláže. Zde jsme přenocovali u lesíka nad mořem.

19. den: jsme se vydali zpět na E 10 a pokračovali na sever, zajeli jsme se podívat do Eggumu, kde jsme nocovali při svých minulých návObrazekštěvách a pak pokračovali přes Svolær, zajeli se podívat na východní pobřeží, přes Laukvik objeli ostrov do Fiskebolu a po E 10 se vraceli směrem na jih . Nocovali jsme na pobřeží před Svolærem. Večer jsme ještě vyšli na hřeben nad městem a užívali si krásného výhledu na město.

20. den: Ráno jsme se už nalodili na trajekt dObrazeko Skutviku  a na pevnině pokračovali na E 6 a po ní přes Innhavet, Tommernes, kde jsou u odpočívadla nad městečkem pravěké skalní kresby, dál na jih. Projeli jsme Fauske, pokračovali přes polární kruh a na noc zakotvili u říčky před Bjolanes.

21. den: ráno jsme pokračovali do Mo-i rany, Mosjoenu, za ním jsme pak zajeObrazekli k lososím peřejím Laksforsen (jsou značeny z E 6, platí se vstup, ale jsou dobře vidět od parkoviště a restaurace), a pak pokračovali dál na jih, přes Grong, zajeli se podívat k vodopádu Formofossen (značená odbočka z E 6, zdarma), dál přes Trondheim do Støren, kde jsme odbočili na silnici č. 30. U Simmasnasu jsme v lese nocovali.

22. den: Naše cesta vedla dál po silnici č.Obrazek 30, zastavili jsme se ještě u vodopádu Eidetfossen (zdarma), přímo u cesty, do hornického městečka Røros, kde je pěkný skansen a muzeum věnované těžbě železné rudy. Nejlepší výhled je z haldy hlušiny, která se nachází prakticky uprostřed. Je zde sice více lidí, je to dost známá zastávka cestovních kanceláří, ale stojí za prohlídku. Dál jsme jeli přes Alvdal, kde jsme odbočili na silnici č. 29 a pokračovali přes Folldal do Hjerkinnu, kde jsme najeli na E 6, po ní do Dombåsu, a cca 15 km před Ottou odbočili na cestu do Høvringen. Před vesničkou jsme nocovali.

23. den: Z HøvringenObrazeku jsme se vydali  kus cesty (placená, 30 NOK) k chatě Smukksjøsæter. Z parkoviště jsme vyrazili k chatě Peer Gynt, odkud jsme chtěli pokračovat na některý z okolních vrcholů, ale začalo se kazit počasí, a tak jsme se vrátili malou okružní trasou zpět. Vrátili jsme se na E 6 a pokračovali do Otty a dál k Lillehammeru. Odbočili jsme do města a projeli ho směrem na Mesnaljen. V lese nad městem jsme nocovali.

24. den: Ráno jsme se vrátili na E 6 a pokračovObrazekali přes Gjovik do Hamaru, zajeli se podívat na olympijskou halu ve tvaru převrácené lodi, zde jsme odbočili na silnici č. 3 do Elverum, zde opět odbočka na sinici č. 20 a po ní do Konsvingeru a dál do Švédska. Jeli jsme přes švédský Charlotenberg, kde jsme odbočili na Allstakan, za ním jsme nocovali u krásného jezera.

25. den: naše cesta vedla dál na Uddheden, Sunne, kde jsme odbočili na silnici č. 45 a po ní se vraceli na jih přes Karlstad, Åmal, dále po č. 164 na Bengtsfors, Dals Långed. Nocovali jsme na stejném místě jako při cestě na sever, poblíž Håverundu.

26. den: z Håverundu Obrazekjsme pokračovali do Mellerundu na silnici č. 45, přes Vänersborg a dál na jih do Kungälvu. Zde jsme si prohlédli pěknou pevnost. Pak naše cesta vedla do Göteborgu, zde jsme prošli město, moc se nám ale nelíbilo a vydali se opět po E 6 na jih. Cestou jsme ještě odbočili k pevnosti Varberg, která stojí za odbočku, je pěkná, zdarma přístupná a jsou u ní i pěkné staré lázně. Po prohlídce jsme pokračovali na Malmö a do Trelleborgu na noční trajekt.

27. den: Trelleborg, Sassnitz, Prenzlau, Berlín a přes Cínovec domů.

 Další fotografie k této cestě zde