Jdi na obsah Jdi na menu
 


Kudy jsme jezdili a chodili 7

23. 2. 2023

Skandinávie 2022

(5. červenec - 27. červenec, najeto 10000 km)

001.jpg

 

Letošní cesta byla jiná, než předchozí. Zadání od spolucestujících (dětí) bylo: vidět co nejvíce zajímavých míst, o kterých jsme dříve vyprávěli, a to v pořadí: trajekty, fjordy, tunely, mosty, vodopády, náhorní planiny, ledovec, Trolí cesta, Atlantická cesta, Lofoty a Nordkapp .... a tak jsme naplánovali trasu více jako průjezdní, což je vidět i na mapě. Plánovali jsme to tak, abychom mohli cestu kdykoli zkrátit (a přitom vidět většinu míst), takže jsme vyjeli od jihu, i když pro cestu na Nordkapp je lepší jet nejprve nahoru Švédskem a pak se vracet (ale upřímně, nevěřili jsme, že až na Nordkapp dojedeme ....). Koupili jsme lístek na trajekt Hirtshals - Kristiandsand pro cestu tam, a zpět jsme jeli přes mosty, abychom nemuseli dodržet určitý termín a měli tak možnost volně se rozhodnout, kdy se vrátíme.

 

1. den: naše trasa vedla přes Berlín, Hamburk, Kolding na Randers. Před Aalborgem jsme na břehu moře ve stanu přespali.

2. den: ráno jsme dojeli do přístavu Hirsthals (foto) a nalodili se na trajekt. Jeli jsme se společností Color Line (koupeno v dubnu 3 dospělí, 2 děti auto, typ Flexi za 212 EUR) ve 12.15 hod. Nalodění, cesta i příjezd do Kristiansandu byl bez problémů, žádné kontroly se nekonaly. Z Kristiandsandu jsme pokračovali po silnici č. 9 údolím řeky Otra na sever. Za městečkem Byglandsfjord jsme u jezera ve stanu přespali.

3. den: Ráno jsme pokračovali dál na sever po silnici č, 9. Zastavovali jsme na zajímavých místech podél řeky, je zde dost odpočinkových ploch, na kterých si můžete odpočinout např. Øyfossen, kde se dá v20220706_105206.jpg řece vykoupat, jsou tam přes řeku mosty, zajímavé peřeje. Na parkovišti jsou toalety, sprchy. Zajímavé je i horské středisko Hovden. V Haukeli jsme se napojili na E134 a pokračovali podél jižního okraje Hardargerviddy přes Røldal,také zde jsme se zastavovali na místech, která se nám líbila, pak po silnici č. 13 okolo Skare. Cestou jsme navštívili známý dvojitý vodopád Låtefossen. Je možné vyjít po pěšině kus nad něj. Protože na noc hlásili déšť, rozhodli jsme se, že přespíme v chatičce. (foto) Zajeli jsme tedy do nám již z dřívějška známého kempu Hildal Camping (chata pro 4 osoby á 500 NOK na noc). Během cesty jsme chatky využili několikrát, nikdy jsme neměli problém se ubytovat i bez objednání.

4. den: ráno jsme se vydali dál do Oddy, je zde možné navštívit splaz ledov20220707_110203.jpgce Folgefonna, ale nebylo pěkně, a tak jsme pokračovali podél fjordu na Kinsarvik, před Eidfjordem jsme se zastavili na vyhlídce na nový most Hardangerbrua, který začíná i končí v tunelu, ve kterém je na obou stranách modře osvětlená křižovatka s kruhovým objezdem. My jsme zde odbočili na silnici č. 7, protože jsme měli v plánu projet dalším zajímavým tunelem, který je pro změnu veden ve spirále a stoupá na náhorní planinu Hardargerviddu, a je právě na silnici č. 7 za Eidfjordem. Zastavili jsmimg_20220707_121804.jpge se u vodopádu Vøringfossen. Dolní parkoviště u vodopádu bylo zavřené (mohutně se tam buduje), tak jsme zajeli na parkoviště k hotelu Fossli (letos bylo zadarmo). Kolem vodopádu jsou už vybudované chodníčky, vyhlídky, lávky a mosty (když jsme byli minule, tak vše bylo ještě přírodní), a tak je celkem snadné všude se dostat. (Je to stejné jako jinde v Norsku - ústupek masové turistice, dostane se tam více lidí, ale nezničí tolik krajinu tím, že si každý udělá svoji cestičku, ale už to není ta d20220707_142635.jpgivoká příroda, jako dřív .... ) Pokračovali jsme přes náhorní planinu Hardargervidda, všude byl ještě sníh, mokro, bažiny, takže na nějakou delší vycházku to nebylo. Zastavili  jsme se tedy u přehrady Sysendammen s výhledem na ledovec Hardangerjøkulen a pak projeli do Haugastøl a přes Geilo na silnici č. 50 a po ní pokračovali opět krásnou krajinou s různými zastávkami do Aurlandu. Zde jsme se ubytovali v kempu Lunde Camping. (stan 3 dospělí+2 děti, auto á 360 NOK).

5. den: U Aurlandu je prý nejdelší silniční tunel na světě (je zadarmo). Každopádně měří téměř 25 km, má 3 barevně osvětlená odpočívadla a zkracuje cestu, která dříve vedla přes hory. Protože na tuhle atrakci se děti těšily, projeli jsme ho ráno tam a zpět, chtěli jsme totiž pokračovat po původní staré cestě Gamle Aurlandsvegen (Sněžná cesta), která vede přes20220708_105511.jpg náhorní planinu. A tak jsme se vydali po staré cestě č. 5628 přes vyhlídku Stegastein (foto) a dál přes náhorní planinu. Krajina je zde nádherná, místy byl ještě sníh, na jezerech plavaly kry .....  do Lærdalu. Po č. 5 trajektem Fodnes - Mannheller (vyšel cca 130 NOK, placeno až dodatečně přes epass24.com) do Sogndalu, zde jsme odbočili na silnici č. 55 a po ní dojeli k jezeru Halfso a ubytovali se v chatce Kvamshaugen (800 NOK za noc, WC v chatě, platba hotovostí, brali i Eura) (foto)  Pak jsme ještě zajeli k ledovci Jostedalsbreen, splazu Nigarsbreen, který jsme původně měli v úmyslu druhý den navštívit. Počasí však pro pěší cestu nebylo vhodné, pršelo, a tak jsme to vzdali.

6. den: pokračovali jsme tedy po vyhlídkové silnici č. 55 přes Jotunheimen do Lomu. Cesta je to opravdu krásná, ale letos jsme neměli štěstí na počasí, byly nízké mraky, které se jen občas roztrhly, a opravdu zima (nahoře -2), tak jsme ji jen s občasnými zastávkami projeli. Rozhodli jsme, že se zajedeme podívat jinam, v Lomu jsme odbočili na silnici č. 15, a pak odbočili na č. 51. Za Ransverkem jsou totiž hezké peřeje na řece Sjoa Ridderspranget Randsverk (foto)Počasí zde bylo pěkné, a tak jsme zůstali i na noc.

7. den: ráno jsme se vrátili do Lomu a pokračovali podle původního plánu po 15 dál smětem na Bismo a Grotli. Cestou jsme se zastavovali u krásných peřejí řeky Otta (Dønfoss, Pollfoss ...Tora utleggsb20220710_122134.jpgru ...) V Grotli jsme odbočili na starou cestu Gamle Strynefjellsvegen  č. 258 a část k lyžařskému středisku jsme jí projeli. Po návratu na silnici č. 15 jsme pokračovali dál, najeli na č. 63 a po ní do Geirangeru.  Zastavili jsme se na vyhlídce Flydalsjuvet (foto), většina známých fotek Geirangeru je odtud, davy lidí nás od návštěvy střediska odradili (je to rok od roku horší), tak jsme jen projeli na další vyhlídku na tzv. Orlí cestě Ørnesvingen a pokračovali dál. Využili jsme trajekt Eisdal - Linge (cca 78 NOK, placeno kartou na místě) a přenocovali v kempu Skoglung (stan, auto 3+2 osob 230 NOK).

8. den: dnes jsme měli naplánován přejezd další z hlavních atrakcí Zlaté cesty severu, jak to nazývají v cestovkách. Ráno jsme se ještě zastavili u peřejí Gudbrandsjuvet a pak pokračovali na Trolí cestu (foto). Bylo tu opět hodně lidí. Místo bylo v zimě zavaleno lavinou, restaurace, kde jsme si dávali minule kávu a vafle nebyla ještě v provozu, a tak jsme se podívali z vyhlídky nad vodopádem, prohlédli si serpeniny, které pojedeme a příliš se zde nezdržovali. Chtěli jsme ještě dojet dál, tak jsme pokračovali po č. 63, odbočili na č. 64 a po ní se vydali k Atlantické cestě. Jeli jsme trajektem Åfarnes - Sølsnes (cca 86 NOK, placeno kartou na místě), pak přes most Bolsøybrua a podmořským tunelem Fannefjordtunnelen (zdarma) do Molde a dál do Vevang, kde začíná Atlantická cesta Atlanterhavsveien (foto). Projeli jsme po ní tam a zpět, prošli se po jednom z ostrovů vyhlídkovou trasou, která je zde nově zbudovaná, aby turisté neničili krajinu. Po prohlídce jsme se vrátili do Vevang a za ním ve stanu přespali.

9. den: ráno jsme se po silnici č. 64 vrátili do Eide, zde odbočili na č. 279 a konečně jsme se vydali pryč z nečastěji navštěvovaných míst dál na sever. Čekal nás větší přejezd, protože jsme se chtěli dostat co nejblíže k polárnímu kruhu. U Høgset jsme odbočili na E 39 a po Gjemnessundbrua a Bergsøysundbrua (zajímavá soustava mostů tzv. Krifast, dnes už zdarma) pokračovali dál. Trajekt Kanestraum - Halsa (cca 101 NOK, placeno kartou na místě) byl na delší dobu posledním, u Trondheimu jsme najeli na silnici E 6, která vede přes celé Norsko až do Kirkenes. Dojeli jsme před Trofors, kde jsme se v kempu Storforsen ubytovali v chatce (400 NOK)

10. den: ráno jsme pokračovali po E 6 dál na sever. Cestou jsme zajeli k vodopádu Laksforsen, kde lososi musejí překonávat vodní stupně, kdyp7090048.jpgž máte štěstí, některé uvidíte. Cesta dál vedla přes Mo-i-Ranu, k ledovci Svartisen (foto z r. 2005, dnes už není až k jezeru) jsme letos nezajížděli, loďka přes jezero je zrušená a cesta podél břehu je v deštivějším období, jaké bylo letos, prakticky neschůdná. A tak jsme se zastavili až na polárním kruhu (foto), zašli do turistického centra, prošli se po okolí a pak pokračovali dál přes Rognan, Fauske (park Rago jsme letos také vynechali, nevyšel by nám pak čas, ale ani počasí nebylo pro jeho návštěvu vhodné) a přespali jsme v chatce v kempu Mørsvikbotn Camping (chata 650 NOK).

11. den: protože podle předpovědi počasí na Lofotech mělo pršet a na Nordkappu předpovídali na pozítří jasno, rozhodli jsme se nejprve zajet až na sever a pak se při zpáteční cestě na Lofoty vrátit. Pokračovali jsme tedy po E 6 dál, cestou jsme se zastavili u starých rytin u Tømmerneset (foto), dál trajektem Bognes - Skaberget (placeno dodatečně přes epass24), přes Narvik je zde nový velkolepý most (Hålogalandbrua, otevřený 2018, nejdelší visutý most za polárním kruhem, placený dodatečně 90 NOK), který zkracuje cestu přes fjord (původně se jezdilo přes mnohem menší Rombaksbrua), dál přes Bjerkvik, Setermoen, Bardufoss a Skibotn krásnou krajinou až do Rotsundelv kempu (chata 800 NOK, chtěli pouze hotovost). V okolí pěkné hřiště pro děti.

12. den: dnes jsme potřebovali dojet na Nordkapp, a tak jsme se cestou, kromě malých zastávek, nikde nezdržovali. Projeli jsme přes Altu, náhorní planinu Finmarksvidda dél do Oldefjordu. Zde jsme odbočili na E 69 a přes podmořský tunel (zdarma) projeli na ostrov Magerøya, kde leží Nordkapp. Cestou jsme potkávali množství sobů, projížděli krásnou krajinou okolo fjordu, a nakonec přes náhorní plošinu k našemu cíli. Na Nordkapp (foto) se scan_20230301_133550.jpgplatí vstupné /ceník/ do haly s terasou, kaplí, suvenýry, poštou, informačním centrem, kinem, restaurací ...) vstupenka platná 48 hodin 700 NOK rodinná (2 dospělí+2 děti), 310 NOK osoba  (pokud chcete jen na parkoviště s WC a prostory mimo budovy v r. 2022 bylo zdarma na 12 hodin). Počasí se nám opravdu vydařilo, slunce svítilo, takže jsme vůbec nelitovali, že jsme změnili plán cesty a jeli nejdříve sem. Přespali jsme ve stanu až mimo ostrov Magerøya, zde bylo na náš vkus příliš mnoho lidí.

13. den: dnes jsme se začali vracet zpět na jih po stejné trase přes Oldefjord, Finmarksvidddu, Altu. Zde jsme navštívili muzeum skalních kreseb Alta museum (ceník), které stojí za zastávku, je zde obrovské množství pravěkých skalních kreseb (foto) na pobřeží fjordu, kudy vedou prohlídkové trasy. Kousek jižněji můžete navštívit, pokud vás zajímá 2. sv. válka, muzeum v Kåfjordu: Tirpitz Museum.  Po E 6, která vede podle fjordů krásnou krajinou jsme se vrátili a přespali v nám již známém kempu Rotsundelv camping (opět stejná chata á 800 NOK).

14. den: ráno jsme vyjeli na další cestu, jeli jsme přes Djupvik, odkud je krásný pohled na Lyngseidské Alpy, podél fjordu s výhledy na hory, ledovce, vodopády po E 6 dál na jih. V Bjerkviku jsme odbočili na E 10 a zamířili na Vesrerály, na které jsme projeli přes velkolepý most Tjeldsbrua. Po E 10 jsme dojeli do Gullesfjordu, zde odbočili na silnici č. 85 a pokračovali směrem na Sortland. Projeli jsme tunelem a před dalším velkým mostem do Sortlandu jsme odbočili na silnici č. 82. Tam jsme přespali ve stanu v březovém háji.

15. den: ráno pokračovali po silnici č. 82 dál na poslední ostrov v 20220718_113950.jpgsouostroví Vesterál, na Andøya, na který se přejíždí opět po krásném mostě Andøybrua. Za ním jsme odbočili na silnici č. č.7689 (Fv 974) a po ní pokračovali na pobřeží Atlantiku. Je to vyhlídková silnice (Scenic route Andøya), která vede po pobřeží s krásnými výhledy, zajímavými odpočívadly .... až do Andenes. Odtud můžete vyplout na vyhlídkovou plavbu s pozorováním velryb, je zde muzeum polární záře, maják .... K návratu jsme si vybrali druhou silnici, a to č. 82, po které jsme se vrátili na krásné místo, kde jsme už nocovali a přespali zde ve stanu u jezera i tuto noc. 

16. den: dnes jsme pokračovali na Lofoty, vrátili jsme se tedy po silnici č. 82 a 85 na hlavní E 10 a po ní projeli cestou krále Olafa (Kong Olafvs veg, otevřenou v roce 1992, zdarma), která vede mnoha tunely (včetně podmořského) a mosty na Lofoty. (Dříve se muselo přes Sortland do Melbu a trajektem do Fiskebøl, jezdí i dnes). Pokračovali jsme po E 10 a cestou se zastavovali na zajímavých místech až do Svolvaeru. Po prohlídce města a nákupech jsme pokračovali dál na jih, na pláž Rørvika, odkud jsme po silnici č. 816 zajeli do krásné, turisty oblíbené vesničky Henningsvær. Zašli jsme i na známé fotbalové hřiště na ostrově, a pak pokračovali zpět na E 10 a po ní přes krásné mosty a nádhernou krajinou přes ostrov Gimsøya dál na ostrov Vestvågøya. Zde jsme odbočili na silnici č. 7724 (Fv 831) a na noc zůstali na tábořišti v Eggum (stan100 NOK). Bylo krásné počasí, tak jsme zde čekali na půlnoční slunce (foto), je to zde ideální místo.

17. den: dnes jsme se rozhodli zajet až na jih Lofot do vesničky s názvem Å. Cesta vede po E 10 krásnou krajinou, u Napp pokračuje podmořským tunelem na ostrov Flakstadøy. Zde stojí za prohlídku pláže u Flakstadu, Ramberku. Zajímavé jsou mosty do Fredvang, rybářská vesnička Nusfjord (s20220720_140231.jpgem se dá dojít i procházkou po pobřeží z Neslandu - popisovali jsme při 3. cestě r. 2008). Po mostě projedete na další ostrov Moskenesøy, kde jsou výhledy na krajinu ještě hezčí, naleznete zde i známá místa jako Hamnøy, Reine, cestu přes mosty a malé ostrůvky a silnice končí právě ve vesničce Å (zde je na konci velké parkoviště zdarma). Prohlédli jsme si okolí a vraceli se nazpět. Původně jsme chtěli vyjít na vyhlídku Reinebringen, ale počasí nebylo nic moc, tak jsme ji vynechali. (Jak se na ní dostat je také v popisu z r. 2008, ale dnes už vedou na vyhlídku kamenné schody a prý tam bývá dost nával...). Vraceli jsme se po E 10 a opět zastavovali na zajímavých místech. Na noc jsme zajeli do kempu Sandsletta (krásná chata á 650 NOK, kemp vedli příjemní Slováci).

18. den: ráno jsme se vydali na další cestu, vrátili se na E 10 a po ní pokračovali dál do Švédska. U Narviku jsme si prohlédli z vyhlídky oba mosty, starý i nový a pak už stoupali do hor, kde jsme překročili hranici se Švédskem. Zastavili jsme se v Abisku, kde jsme se prošli kolem známého kaňonu (foto) (výchozím místem je Abisko Turiststation, začíná zde i známý trek Kungsleden, je zde i kemp a hotel). Pak jsme pokračovali dál přes Kirunu a za ní přespali ve stanu, opět jsme našli v blízkém okolí krásné křemenáče (je to ve Skandinávii běžné, domácí je nesbírají).

19. den: druhý den jsme se vydali na další cestu, už jsme se vraceli, a tak jsme měli jen menší zastávky na zajímavých místech. Po E 10 jsme dojeli do Gällivare, zde jsme odbočili na silnici vedoucí středem Švédska na jih, E 45 a po ní už definitivně na jih. Cestou jsme se stavili kousek za Porjus u kaňonu Harsprångsfallet 20220722_113721.jpg(původně zde byl vodopád, dnes už není, je zde postavena přehrada  elektrárnou). Cestou jsme se zastavili na polárním kruhu, je mnohem méně okázalý než v Norsku, je zde cedule, obchod se suvenýry a kavárnička. Měli jsme naplánovanou zastávku u peřejí Storforsen, a tak jsme cca 70 km za Jokkmokk odbočili na silnici č. 374. Dojeli jsme až k hotelu a kempu Storforss. Z parkoviště vede turistická cesta po mostcích podél peřejí, dá se projít celá oblast parku. (Jiná možnost je odbočit o něco dřív a po místní cestě zajet na horní parkoviště parku a jít z tohoto místa.) Po prohlídce jsme se vrátili na silnici č. 45 a nedaleko u jezera ve stanu přespali.

20. den:  Dnes jsme potřebovali ujet co nejdelší kus trasy, a tak jsme se cestou příliš nezastavovali. Jeli jsme po silnici č. 45, zastavovali jen na zajímavých místech při trase. Projíždí se krásnou zalesněnou krajinou, okolo jezer a přes řeky, přes Arvidsjaur, Sorsele, Stoeuman, Doroteu do Strömsundu. Tady jsme odbočili na silnici 339 a po ní pokračovali dál. U jezera před Föllinge jsme ve stanu přespali.

21. den: ráno jsme pokračovali po silnici č. 399 až do Krokom, zde s připojili na E 14 směrem do Norska. Chtěli jsme zajet k slavným švédským vodopádům, kterým se říká Švédská Niagára. Projedeli jsme lyžařským střediskem Åre, Duved a pak odbočili na silnici č. 322, po ní pak dojedete k odbočce k vodop20220724_133053.jpgádům Tännforsen. Z placeného parkoviště vede značený okruh s několika vyhlídkami, je zde i občerstvení, sociální zařízení .... Po prohlídce jsme se vrátili na E 14 a po ní zpět směrem na Krokom, ale ještě před ním jsme odbočili na silnici č. 321 a projeli po druhém břehu okolo jezera Storsjön . Napojili jsme se na trasu č. 45 a opět pokračovali na jih. Za městem Sveg, před Tandsjöborg jsme u jezera přespali ve stanu.

22. den: ráno jsme pokračovali po č. 45 do Mora, zde jsme odbočili a po silnici č. 70 a pak č.  69 dojeli do Falunu. Chtěli jsme si prohlédnout zdejší zajímavost, měděné doly (těžba mědi v okolí města a dělnické čtvrti města jsou od roku 2001 na seznamu Světového dědictví UNESCO), najdou se snadno, jsou totiž uprotřed města a stojí za prohlídku. Odpoledne jsme pokračovali dál na jih po E 16 do Borlänge, dál po silnici č. 50 přes Ludviku do Örebra, zde po E 20 dál na jih, na noc jsme zůstali v pěkném kempu v Kumle (chata pro 6 osob, 3 ložničky, kuchyň s jídelním stolem, zastřešená terasa á 800 SEK), za městem Örebro.

23. den: dnes jsme se rozhodli projet zbytek Švédska a přespávat v Dá20220726_104805.jpgnsku, a tak jsme se vydali po E 20 dál na jih. Za Brändåsen jsme odbočili na silnici č. 50, dál za Askersundem na č. 49, chtěli jsme projet okolo jezera Vättern po druhé straně přes Karlsgorg, kde jsme navštívili místní pevnost Karlsborgs Fästning), která dodnes slouží armádě, ale velká část je přístupná i veřejnosti. Pak jsme pokračovali po břehu jezera po silnicích č. 49, u Mölltorp odbočili na č. 195, která vede blíž jezeru a pokračovali směr na Jönköping. Zde jsme najeli na dálnici  E 4 pak na E 6 a pokračovali do Malmö, kde jsme přes most Øresundsbron (ceny) pokračovali do Dánska. Na noc jsme zůstali v kempu Tangloppen Camping (stan, auto 5 osob 480 DK), jižní okraj Kodaně.

24. den: z Kodaně jsme pokračovali po dálnici E 20 přes most Storebælt (Korsør-Nyborg, ceny) Oba mosty jsou opravdu krásné, stojí za to navštívit i vyhlídková místa. Dál jsme už pokračovali po E 20 do Kolding, zde jsme odbočili na E 45 a po ní projeli do Německa. Zde je to dálnice č. 7, po ní přes Hamburk směrem na Hannover. V kempu u Vierde ( stan, auto 5 osob 40 EUR) jsme přespali.

25. den: přes Hannover na dálnici č. 2 na Magdeburg, pak po č. 14 přes Lipsko do Drážďan a po č. 17 do ČR.

Fotogalerie k cestě zde.