KUDY JSME JEZDILI A CHODILI 9
Skandinávie 2025
(21. červenec - 13. srpen, najeto cca 8 000 km)
Letošní cesta byla původně plánována pouze ve dvou a do jiné části Skandinávie, ale nakonec jsme v červnu změnili program. Děti projevily přání jet opět s námi (a to se neodmítá), tak jsme se rozhodli, že se vydáme zase na daleký sever až k Tromso, protože top loňské dovolené pro ně byla Husky kavárna. Předělali jsme tedy plán cesty, vymysleli zajímavé výlety a vybrali trasu. Plánovali jsme to opět tak, že nejprve pojedeme nahoru Švédskem a Finskem (se zastávkami na místech, které jsme třeba minule vynechali, nebo kde se nám líbilo) a pak se budeme vracet přes Norsko a Švédsko podle počasí a času, který budeme mít. Tentokrát jsme se rozhodli, že do Švédska pojedeme nočním trajektem a vezmeme si kajutu, bychom se vyspali a pak projeli jižním Švédskem co nejvíce na sever. Nejlépe nám vyšel lístek na noční trajekt Unity Line Świnoujście - Ystad (3 dospělí, 2 děti, vnější kajuta a auto á 2700 SEK (kupované přímo přes lodní společnost, mají bezplatnou možnost změny do 1 dne před odjezdem). Spaní jsme řešili částečně ve stanu a v autě, pořídili jsme si totiž do auta rozkládací postel (bylo to skvělé řešení), nebo v případě nepříznivého počasí jsme přespali v chatce v kempu, popř. jsme si nocleh objednali přes booking. Dopředu jsme neměli nic zajištěné, takže jsme měli opět možnost trasu podle situace upravovat.
1. den na cestu jsme se vydali už dopoledne, abychom měli pro případ nečekaného zdržení rezervu a také čas na dokoupení zásob. Jeli jsme po D 10 přes Liberec, pak na Frýdlant, Zhořelec a odtud po dálnici A 4 a po S 3 do Štětína, zde pak dál na Svinoústí. Protože se po polských silnicích jezdí dobře, měli jsme čas, a tak jsme zajeli do městečka Wolin, kde je hezký odpočinkový areál se zajímavou rozhlednou (foto). Pak jsme se přesunuli do přístavu (foto) a nalodili se na loď Skania. Kabina byla hezká, vlastní WC a sprcha, postele pohodlné.
2. den noc byla klidná, v přístavu v Ystadu jsme byli v půl sedmé. Dnes jsme se chtěli dostat co nejvíce na sever, a tak jsme se vydali po silnici č. 13 směr Sjöbo, Hörby, zastavili jsme se na Hästhagen u přírodní rezervace. Pak jsme pokračovali přes Höör po č. 23 na Hässleholm a dál po silnici 117 do Vittsjö, zastavili jsme u jezera (foto) a zašli jsme se podívat na vyhlídku. U Markarydu jsme najeli na dálnici E 4 a po ní dojeli do Jönköpingu, zde se vydali po č. 26 směr Skövde, zajeli jsme ještě k Ekedalen, je zde památník a archeologické naleziště (foto), a odtud jeli dál na Mariestad. Pokračovali jsme ještě kousek na sever a před Sjötorp jsme odbočili k jezeru Vänern a přespali zde (foto).
3. den ráno jsme se vrátili na silnici č. 26 a pokračovali dál na sever přes Storfors, Filipstad, Vansbro. Na E 45 jsme se připojili kousek pod Morou. Protože letos bylo na severu opravdu horko, rozhodli jsme se, že zde uděláme koupací přestávku. Projeli jsme centrem a zajeli na městskou pláž foto (super vybavení - parkování, WC, stolky, gril ... vše zdarma), voda byla teplá, ani se nám nechtělo odjíždět, ale bylo třeba se ještě posunout víc na sever. Na noc jsme zůstali v lese (foto) asi 15 km za Orsa.
4. den jsme se vydali po E 45 stále na sever, pak odbočili na silnici č. 310 přes Hamra dojeli do Los, zde jsme odbočili na silnici č. 296 a po ní se přes Kårböle vrátili na E 45. Paradoxem je, že se po vedlejších cestách často jede lépe, než po strategické E 45, kde je zvláště v jižnějších oblastech velký provoz. Ve Svenstaviku jsme odbočili na silnici č. 321 a v Hoverbergu se po místní komunikaci dostali na kopec nad obcí na krásnou vyhlídku. Parkoviště i rozhledna (foto) jsou zdarma, je zde i WC a občerstvení. Výhled do kraje i na jezero (foto) rozhodně stojí za to. Jezero Storsjön má obývat záhadný tvor Storsjöodjuret (jeho podoba je právě na rozhledně), něco jako Lochneska (článek o této zajímavosti zde). Pokud máte čas a zájem, je zde na úpatí kopce i jeskyně Hoverberggrotte, my jsme v ní ale nebyli. Vrátili jsme se na silnici 321 a jeli do Myrviken, zde jsme odbočili na Z 580 a přes Sannsundsbron (foto) se vrátili na E 45. Pokračovali jsme přes Östersund, zastavili se na odpočívce Blåberget (hezké místo u řeky, přístřešek, možnost přespání). My jsme se po osvěžení v řece vydali ještě dál po E 45 na sever, projeli jsme Strömsund, cestou se zastavovali na hezkých místech, koupali se v jezerech a na noc zůstali za Hoting u jezera Kvarsjön (foto).
5. den dnes jsme chtěli dojet na námi oblíbené místo u peřejí Trollforsen, a tak jsme ráno pokračovali po E 45 jen s malými zastávkami přes Vilhelminu, Storuman, Blattnicksele, Arvidsjaur (malá sklárna Arctic glas, možnost koupit si výrobky, kavárna). Touto cestou jsme jeli už mnohokrát, tak jsme se občas zastavili na známých místech, u jezer jsme se koupali. Za Moskosel je hezké odpočívadlo Ljusselforsen s možností projít se po starém mostě přes řeku Piteu (je zde také na druhé straně řeky možnost 2 denního volného stanování na veřejném tábořišti, zdarma). My jsme pokračovali ještě cca 10 km, pak odbočili doleva a pokračovali na Trollforsen. Z E 45 je to asi 17 km po nezpevněných cestách. Je zde opět veřejné tábořiště (foto), (možnost zůstat 2 noci zdarma, WC, pitná voda k dispozici).
6. den počasí bylo luxusní, čas jsme měli, tak jsme se rozhodli zde zůstat a projít si nějakou trasu okolo peřejí (foto). My jsme se rozhodli pro krásný, asi 7 km okruh (ale je možné si vybrat i jiné varianty), jen je třeba mít pevnou obuv a zvládat i náročnější terén. Stezka vede po kamenech, místy mokřinou (po deštích nedoporučejeme) a po visutých mostech. Celý den jsme strávili u peřejí, v klidných zátočinách se dá koupat, sbírali jsme borůvky, kterých bylo opravdu hodně, prostě jsme si užívali krásné počasí v nádherném prostředí.
7. den dnes naše cesta pokračovala zase dál na sever. Vrátili jsme se na E 45 (cestou je možné zajet k zajímavému kombinovanému mostu Piteälvsbron, který slouží vlakům i autům, když jede vlak, auta musí počkat) a pokračovali směrem na Jokkmokk, zastavili jsme se na polárním kruhu (foto), před Porjus zašli ke kaňonu Harsprångsfallet (foto). Za Gällivare jsme se zastavili na odpočívadle Stenbron, přes starý most (foto) se dá zajít podívat k rudným dolům. Protože na noc hlásili bouřky, rozhodli jsme se, že tentokrát přespíme pod střechou. Zajeli jsme se podívat do kempu Piilijärvi, ale vypadal dost opuštěně (nakonec jsme sice zjistili, že funguje), ale nebyl ani u jezera, tak jsme si přes booking zařídili ubytování v Lakeside aurora cabins, nedaleko Kiruny, kam jsme se chtěli zítra podívat. Dojeli jsme tam po E 10, ubytování je kousek od silnice na břehu jezera Altajärvi. Měli jsme k dispozici srub se saunou, ložnicí, kuchyní, terasou (foto) a atrakcí - volně se pohybujícími soby .... ubytování až pro 6 osob (cena 3 200 Kč). Opět bylo teplo, tak koupel v jezeře byla příjemným bonusem. V noci opravdu pršelo, tak to bylo dobré rozhodnutí.
8. den ráno jsme vyjeli na prohlídku Kiruny, našli jsme si několik zajímavých míst, která jsme chtěli navštívit, ale jak jsme se přibližovali k městu, viděli jsme těžké mraky blížící se bouřky. Za chvíli jsme byli v ní, a opravdu, tohle jsme ještě nezažili. Byl to neskutečný liják, přívalový déšt, najednou jsme jeli ne po silnici, ale potoky, které se po ní valily, vidět bylo sotva před auto ..... Na radaru to vypadalo na bouřkové dopoledne, a tak jsme nějak projeli střed města (foto), zajeli nakoupit a vydali se pryč. Vrátili jsme se po E 10 do Svappavaary, zde odbčili na E 45 směr Finsko. Počasí se najednou změnilo, vysvitlo slunce, cestou jsme se zastavili na odpočívadle Suptalen se zajímavým stromem (foto), pak Kojan (foto), kde jsme se prošli po stezce kolem jezera, místy jsou přístřešky, grily, lavičky se stoly ..... a pak se vydali do Finska. V Karesuandu jsme přejeli hraniční řeku a vydali se po silnici č. 21 směrem k Norsku. V noci mělo zase pršet, a tak naše volba padla opět na chatku. Ubytovali jsme se v kempu Lätäsenon majat (foto). Kemp je u jezera, chata pěkná (47 EUR á noc), ale poněkud retro sociální vybavení a kuchyně, ale na 1 noc dobré. Ve Finsku jsme měli pokaždé dost komárů, a ani zde to nebyla výjimka, ale v chatce byly sítě a na recepci vydávali s klíčem i elektrický hubič, který opravdu skvěle fungoval, takže to bylo OK.
9. den dnešním naším cílem byl norský ostrov Kvaløya u Tromsø. Vydali jsme se tedy po silnici č. 21 na západ, jeli podél švédsko - finských hranic a za Kilpisjärvi přejeli hranice do Norska. Silnice se změnila na E 8, zastavili jsme se u hezkých vodopádů Rovijokkfossen (foto), nenáročná procházka z parkoviště k horní vyhlídce, pokud chcete jít až dolů, chce to pevné boty, za mokra to tu dost klouže. A pak už jsme sjeli dolů k fjordu (foto) u Skibotnu. Pokračovali jsme po E 6 směrem na Narvik, pak odbočili na silnici č. 858 na Storsteinnes, po ní dojeli na konec poloostrova, projeli podmořským tunelem Ryatunneli (85 NOK, placeno přes Epass24) na ostrov Kvaløya. Zde už jsme se dostali k hlavnímu bodu naší cesty Husky Café v Villmarkssenter (foto). Husky opět nezklamali, strávili jsme zde čas do konce otvírací doby, děti byly nadšené. Pak jsme se vydali na známé místo, kde jsme chtěli přenocovat. Pokračovali jsme po č. 858, v Eidkjosen odbočili na silnici č. 862 a přes náhorní planinu dojeli k fjordu a zde jsme si vybrali pěkné místo a postavili stan (foto).
10. den na ostrově jsme chtěli strávit několik dní, aby si děti užily pejsky, a tak jsme si naplánovali několik zajímavých výletů, které ale vždy vedly přes Husky Café. Dnes jsme se vypravili po silnici č. 862 směr Brensholmen, z té pak odbočili na silnici č. 7766 a přes jednosměrný most (řízený semaforem) Sommarøybrua přejeli na ostrovy Sommarøya a Hillesøya (foto). Zde jsme měli naplánovanou cca 4 km trasu na místní vyhlídkový kopec Nordkollen (foto). Trasa z parkoviště, která vede nad tunelem, je sice nejkratší, ale stoupá prudce do kopce, místy po skalních plotnách, ale je jištěná řetězy. Pokud máte závratě, nebo je mokro je lepší jít delší trasou třeba od kempu. (My jsme to prošli jako okruh.) Pak jsme se vrátili na silnici č. 862 a pokračovali v cestě přes Brensholmen a dál po silnici č. 7764 okolo ostrova. U podmořského tunelu jsme najeli na silnici č. 858 a po ní dojeli k Husky Café (foto). Děti si zase hrály s husky i štěňaty, moc se líbilo. Zůstali jsme do zavírací hodiny a pak jsme se vrátili na místo, kde jsme měli od včera postavený stan (foto).
11. den na dnešek jsme si naplánovali projít část trasy Brosmetinden trail. Vydali jsme se tedy po silnici č. 862 směrem na Ersfjordbotn, před ním odbočili na č. 7768 a po ní podél pobřeží krásnou krajinou objeli poloostrov do Tromvik, zde jsme odbočili na místní komunikaci Rekvikvegen směr Rekvik. Vyjeli jsme do hor a v průsmyku na parkovišti (už zde je krásně vidět do kraje) zaparkovali (foto). Vydali jsme se na horu Brosmortinden, trasa stoupá nejprve pozvolna, pak je to strmější, ale nenáročné, je dobře značená, cestou jsou krásné výhledy do kraje (foto). Po návratu jsme se vrátili na silnici 7768, zajeli krásnou písečnou na pláž u Grøtfjorden, pak se zastavili na vyhlídce na osadou (foto). No a pak následovala dětmi velice očekávaná návštěva Husky Café, která zpět nezklamala. Cestou zpět jsme se ještě zastavili na ostrově Håkøya u památníku německé lodě Tirpitz (foto), která zde za 2. sv. války bránila vjezdu do Tromsø. Večer jsme se pak vrátili na místo u fjordu. (foto).
12. den náš dnešní cíl kromě návštěvy husky byly hory v další části tohoto členitého ostrova. Vydali jsme se opět po silnici č. 862 směrem na Ersfjordbotn, projeli Eidkjosen a pokračovali dál přes Kvaløysletta po silnici č. 863 s výhledem na most Sandnessundbrua i letiště v Tromsø, pak odbočili na silnici č. 7770, před tunelem jsme odbočili na starou cestu a po ní dojeli na parkoviště Sørskaret. Už odtud jsou krásné výhledy do okolí (foto), my jsme se vydali na jeden z okolních vrcholů (foto), cestou se kochali výhledy. Na námi vybraném vrcholu je kamenná stavba sloužící jako ochrana v případě nepříznivého počasí (foto). Po návratu na parkoviště jsme se ještě podívali na druhou stranu sedla (foto), krajina je zde také krásná. Ještě jsme se zajeli vykoupat k jezeru a pak jsme se opět vydali do Husky café a strávili čas s pejsky (foto). Na noc jsme se naposledy vrátili na naše místo u fjordu.
13. den již včera jsme se rozhodli, že dnešní noc strávíme v sedle Sørskaret, a tak jsme se vydali opět po silnici č. 862 krásnou krajinou (foto), tentokrát nejdříve do Husky Café (foto) a poté do hor na známé parkoviště. Vybrali jsme si tentokrát delší výšlap k jezerům v horách (foto). Jde se opět krásnou horskou krajinou s nádhernými výhledy. Po návratu se ale zatáhlo a začalo pršet, zajeli jsme se tedy podívat k pobřeží. Z parkoviště jsme sjeli k tunelu na silnici č. 7770 a projeli ho směrem na Bellvika a pak Skulsfjorden. Zde jsme se zdrželi, prohlédli si kraj, mezitím přestalo pršet, tak jsme se vrátili do sedla. Byla mlha a foukal vítr, ale už nemělo pršet, tak jsme se rozhodli zde zůstat. Postavili jsme stan (foto) a doufali, že třeba ráno bude líp.
14. den ráno se mraky postupně prothávaly, a tak jsme si ještě užili krásný výhled do údolí. Dnes byl náš poslední den na ostrově Kvaløya, čekala nás ještě dlouhá trasa domů a my jsme se cestou ještě chtěli na řadě míst zastavit a ne pouze jet. Vydali jsme se tedy zpět do údolí, před Kvaløysletta jsme se zastavii u fjordu na místě s vyhlídkou na hezký most do Tromsø a letiště, kde jsme chvíli pozorovali přistávající i odlétající letadla (foto). Potom jsme se samozřejmě museli zastavit v Husky Café a rozloučit se s pejsky (foto). Odpoledne jsme pokračovali po silnici č. 858, s posledními výhledy na Tromsø (foto), podmořským tunelem na pevninu. Projeli jsme poloostrov zpět na E 6 a po ní se vydali směrem na Narvik. Za Setermoenen jsme zůstali na noc na hezkém místě u řeky, kde jsme přespávali už i vloni (foto).
15. den naše cesta pokračovala po E 6 na jih. Zastavili jsme se u pěkného vodopádu Sir Henrik Waterfall (foto), je to jen kousek (cca 100 m) od E 6 po silnici č. 7816. Hned za mostem je malé parkoviště zdarma, k vodopádu je to cca 400 m, ale musíte se vrátit přes most a pak nenáročná lesní pěšina). Po návratu už jsme pokračovali po E 6 hezkou krajinou směr Narvik (foto), projeli jsme jím po mostě Hålogalandsbrua (90 NOK, placeno přes Epass24) a dál přes krásné mosty (foto) pokračovali na trajekt Skarberget - Bognes, většinou se dlouho nečeká, jezdí často, 100 NOK, placeno přes Epass24 (foto). Dnes jsme chtěli dojet do známého kempu, který se dětem moc líbil, a tak i když bylo hezky, jsme se rozhodli tam zajet a vzít si chatičku. Pokračovali jsme tedy po E 6 na jih, cestou jsme se zastavovali na hezkých místech, která se nám při minulých cestách líbila (foto). Dojeli jsmetedy do Mørsvikbotn Camping a zde si vzali hezkou chatičku (pro 5 osob 720 NOK), děti byly nadšené, užily si zde zábavu na hřišti i u fjordu (foto).
16. den dnešním hlavním cílem bylo letiště a přístav v městě Bodø (foto), a protože nejlépe je obojí vidět ze staré pevnosti Nyholms fort vydali jsme se po E 6 do Fauske, tam odbočili na silnici č. 80. Ve městě jsme pak odbočili na č. 834 a potom na místní komunikaci k pevnosti (foto). Parkovat se u ní nedá, ale z místa, kde se může zaparkovat to není daleko. Pevnost je zdarma, jsou zde k dispozici lavičky se stolky, WC a samozřejmě krásné výhledy (foto) na přístav s loděmi, město i přistávající letadla. Měli jsme štěstí i na loď Hurtigruty, která zrovna vplouvala do přístavu (foto). Po prohlídce jsme se vrátili na silnici č. 80, přejeli most Tverlandsbrua a za Lødingem na kruhovém objezdu najeli na silnici č. 17. Zastavili jsme se u známých vírů Saltstraumen (foto), je zde velký most, ze kterého lze víry pozorovat, muzeum, velká parkoviště zdarma, WC, kavárna.