Jdi na obsah Jdi na menu
 


Kudy jsme jezdili a chodili 1.

6. 5. 2006

 Jak vypadala naše první cesta  

Skandinávie 2002 (4.7. - 27.7., najeto 8 000 km)

  

Obrazek

 Když padlo naše rozhodnutí vydat se na dovolenou na Sever, netušili jsme, co nás vlastně čeká ... sice jsme měli různé informace od známých, přečtené všechny dostupné průvodce, články na netu ..... ale skutečnost je vždycky jiná.

Zpětně můžu říct, že nic takového se zprostředkovat nedá, vše se musí prožít, ale přesto se pokusím alespoň trochu rad a postřehů pro další cestovatele sepsat. I my za ně byli jiným vděční.

 

1. den: z ČR jsme jeli přes Berlín na trajekt Rostock-Gedser, Obrazekpak pokračovali Dánskem do Kodaně a dál trajektem Helsingor-Helsinborg do Švédska (rezervaci jsme neměli, bez problémů jsme se dostali na první trajekt). Zde jsme najeli na pobřežní dálnici E 20 vedoucí do Norska a cca 30 km za Götteborgem jsme přespali ve stanu na odpočívadle (s WC, tekoucí studenou i teplou vodou), je k němu nutno odbočit z dálnice (jako k většině dálničních odpočívadel ve Švédsku).

2. den: jsme po dálnici pokračovali dál směrem do Norska. Za Hällevadsholm jsme odbočili na starou silnici č.165 do Halden a odtud po silnici č. 22 do Mysen, Fetsund, podjeli jsme dálnici E 6 do Nittedal a pokračovali na cestu č. 4 do Brandbu (vyhýbali jsme se Oslu a placeným úsekům, šlo to bez problémů). Odtud po č. 34 na Dokka, zde jsme odbočili na silnici č. 33, po ní dojeli na E 16. Ve Fagernes jsme se napojili na č. 51 a po ní jsme dojeli k jezeru Bygdin v Jotunheimenu, kde jsme nocovali u říčky vytékající z horního jezera.Obrazek

3. den: tento den jsme věnovali nakouknutí do Jotunheimenu, pokračovali jsme po silnici č. 51, zastavili se u jezera Gjende (eben Bessegen, zajímavá túra, počítat na ní ale celý den, pokud ho chcete projít až na chatu Memurubu, pak je lepší jet lodí tam a vracet se pěšky) a peřejí divoké říčky Sjoa. Po prohlídce jsme pokračovali do Lomu (po cestě č. 15), je zde zajímavý kostel, muzeum drahokamů (zdarma, stojí za návštěvu) a pak opět po č. 15 jsme odjeli směrem na Grotli. Zde jsme odbočili na starou cestu přes průsmyk a přespali v horách na cestě do Videsetru (u jezera před lyžařským areálem).

4. den: ráno jsme se připojili za Videsetrem na č. 15 a pokračovali směrem na Hjelle, Stryn, kde jsme odbočili na silnici č. 60 na Olden - Obrazekzde jsme se zajeli podívat k ledovcovému splazu největšího norského ledovce Jostedalsbreenu - Brigsdalsbreen (z parkoviště tam pěšky cca hodinu chůze). Po návratu na silnici č. 60 naše další cesta vedla  přes Utvik, v Byrkjelo jsme najeli na cestu č. 1 do Skei a odtud (po cestě č. 5 (placený úsek) do Sogndalu. Dále po silnici č. 55 na Gaupne, zde jsme odbočili doleva a u Leirmo jsme nocovali.

5. den: další cesta vedla přes Fossen, Fåberg opět k ledovcovému splazu Jostedalsbreenu, tentokrát Nigardsbreenu. Než se k němu dojede, míjíte  Norsk Bremuseum (Norské museum Obrazekledovců), je to zajímavá budova s krásnou vyhlídkou do ledovcového údolí a na splaz. K samotnému Nigardsbreenu vede nezpevněná (placená - 30 NOK) cesta. Tento ledovcový splaz se nám líbil víc. Dá se k němu z parkoviště dojet lodičkou (20 NOK), ale není nutné s ní jezdit, dá se projít okolo jezera (pokud není zrovna po velkých deštích a nedělá vám problém chůze terénem po kamenech, přes velké potoky jsou mostky), je to k němu zajímavá cca půlhodinová procházka (počítat i s časem zpět, s návratem lodí bývá problém, pokud nejedete obě cesty). Po prohlídce jsme se vrátili do Gaupne a po silnici č. 55 přes Turtago a náhorní planinu do Lomu (doporučuji, za pěkného počasí nádherná). Z Lomu už známou cestou č. 15 na Grottli, tentokrát jsme ale pokračovali dál k Dalsnibbě po cestě č. 63. Zde jsme u jezera Obrazekpřenocovali.

6. den: Ráno jsme se vydali na další cestu, zastavili se na vyhlídce Dalsnibba, ležící v nadmořské výšce 1495 metrů (dá se sem vyjet autem po nezpevněné odbočce, placený úsek, 75 NOK). Z vrcholu je nádherný výhled do okolí, na fjord Geiranger, serpentiny cesty ..... pěkné. Poté jsme sjeli dolů a po č. 63 dojeli do Geirangeru, kde jsme si zjistili, kdy odjíždí trajekt doObrazek Hellesyntu. Protože jsme měli ještě čas, vyjeli jsme stále po silnici č. 63 na další vyhlídkový bod nad fjordem: na vyhlídku Cesty orlů (výhled z ní opravdu stojí za to, a je zadarmo). Po návratu do Geirangeru jsme pokračovali trajektem kolem slavných vodopádů jménem 7 sester (nic moc, v Norsku je mnohem více krásnějších vodopádů, ale tady je to holt turisticky výhodné) do Hellesyntu, dále po silnici č. 60 přes Strandu (pěkný a málo známý úsek trasy) na trajekt do Liabygdu. Odtud jsme už zase pokračovali  po slavné a Obrazekturisticky využívané trase č. 63 na Trolí cestu (Trollstigveg). Nocovali jsme v sedle na nejvyšším bodě nad Trolími serpentinami.

7. den: jsme se vydali k turistickému centru na konci známých serpentin slavné Trolí cesty a odtud podnikli pěší výlet na Trolltindane (je to horní hrana  strmé stěny, je to pěkná túra, a nepotkáte ani moc turistů, ti většinou dojdou maximálně na vyhlídku Utsikten nad serpentiny a vodopád). Po návratu jsme si prohlédli  také návštěvní centrum u konce Trolí cesty (pro ty, kdo jedou do Norska za krásnou přírodou, pustými pláněmi ... zde davy turistů ... přímo hororr!!). Noc jsme strávili na stejném místě jakoObrazek předcházející - na pláni v sedle.

8. den: po denní přestávce jsme zase pokračovali v naší cestě na sever. Přes serpentiny Trolí cesty jsme dojeli do Åndalsnes dále pokračovali po č. 64 na Åfarnes a pak jsme objížděli fjord po silnici č. 660 a č. 62 (do Molde vede trasa přes fjord trajektem a pak podmořským tunelem č. 64 , ale platit se nám nechtělo) přes ObrazekMittet, Eidsvåg na č.1 a do Molde. Zde jsme odbočili na silnici č. 64 a pak v Sylte na č. 664 na Bud (je zde zajímavá pevnost z 2. světové války), dále do Vevang, kde jsme se zase napojili na č. 64 a projeli se po zajímavé Atlantické cestě (8 km úsek cesty s mnoha mosty propojujícími množství ostrůvků).  Projeli jsme ji tam a zpět, neplatí se zde mýtné, jak mylně uvádí některý průvodce. Dále jsme se vrátili a pokračovali na Eide, zde odbočili na Hogset (zajímavá placená soustava mostů, tunelu ... Krifast), pak jsme pokračovali na Eikrem a po silnici č. 70 dojeli do Oppdalu. Zde jsme za městem v lese přenocovali.

Obrazek 9. den:  Odtud naše cesta pokračovala již po E 6 do Trondheimu (platí se za vjezd 30 NOK, průjezd 10 NOK, tunely 10 NOK ... hrůza), zde jsme navštívili turistické centrum, staré město s mostem, katedrálu a rybí trh a pak po E 6 pokračovali dál na Steinkjer, zde jsme odbočili na druhou stranu jezera Snåsa na Strindmoen, kde jsme před městečkem Snåsa přespali.

10. den: ráno jsme projeli městečko Snåsa, najeli zpět na Obrazekcestu  E 6 a přes Mosjøen pokračovali do Mo i Rany. Cesta vede zajímavou krajinou, místy jsou neobydlené úseky fjelu, místy menší osady, peřeje .... pěkné. V Mo i Raně jsme navštívili turistické centrum a pokračovali k ledovci Svartisen. Asi v polovině cesty údolím  Svartisdal jsme našli u ledovcové říčky pěkné místo na přespání.

Obrazek 11. den: jsme se vydali k ledovci Svartisen (dá se jet loďkou přes jezero, nebo je-li víc času a není-li po deštích, kolem jezera pěšky). Poté jsme se vrátili zpět na E 6 a přes polární kruh (je zde malé muzeum, občerstvení, Obrazekprodej suvenýrů, poštovní úřad - Polarsirkelen centrum) jsme pokračovali do Fauske. Dále pak na Tømmernes (před městem jsou vidět zbytky pravěkých skalních kreseb hned vedle silnice, je tam i pěkné odpočívadlo) a na Innhavet. Tady jsme přespali na břehu fjordu.

12. den: Naše další cesta vedla  po silnici č. 81 (odbočka z E 6 je před Ulvsvågem) do Skutviku, odtud trajektem na Lofoty do přístavu Svolværu. Z městečka (je to vlastně hlavní centrum Lofot) jsme se vydali směrem na jih po E 10, u Rörviku (je zde krásná písečná pláž) jsme odbočili do Obrazekdoleva a pobřežní silnicí dojeli do osady Henningvær (pěkné městečko na skalách v moři). Po návratu na E 10 jsme projeli Valberg a Leknes. Na noc jsme zůstali u Kvalnes a na břehu Atlantiku jsme sledovali půlnoční slunce.

13. den: Z Kvalnes jsme se vrátili po E 10 do Svolværu, dojeli do Fiskebølu a odtud dál trajektem na ObrazekVesterály do Melbu. Projeli jsme Stokmacnes po skvělém mostě (neplacený, proplouvají pod ním i lodě Hurtigruty) na ostrov Langøya, dál do Sortlandu. Za mostem jsme odbočili na silnici č. 82, po ní pokračovali do Risøyhamnu na ostrově Andøya a zde opět odbočili doleva a po pobřežní cestě přes Nordmela (po pobřeží Atlantiku) dojeli téměř až k Andenes. Nocovali jsme za osadou Bleik na břehu Atlantiku.

14. den: ráno jsme dojeli do městečka Andenes, prohlédli si zde starý maják a muzeum. Mají tu i velrybí safari, ale moc nás to za ty Obrazekceny nelákalo, navíc počasí zrovna výletu na moře nepřálo. Cestu zpět jsme tentokrát zvolili vnitrozemím a po druhé straně ostrova přes Ramså po silnici č. 82 do Sortlandu. Odtud jsme už pokračovali po E 10 přes další z mnoha  nádherných mostů (tentokrát spojujícím pevninu s Vesterály, také zdarma), dále na Bogen, Herjanger směrem na Narvik. Nocovali jsme na odbočce v březovém hájku s výhledem na fjord.

15. den: ráno jsme se vydali přes Herjanger na sever dál po E 10, u Bjorviku odbočili na E 6 a po ní Obrazekzajeli do Narviku. Po prohlídce města jsme se vrátili zpět a po E 6  směrem na sever pokračovali přes Setermoen, Nordkjosbotn do Storfjordu. Tady jsme přenocovali u potůčku nad fjordem.

16. den: naše další cesta vedla přes Storfjord do Skibotnu (nejsevernější bod naší cesty). Za městem jsme na křižovatce  odbočili na E 8 a po ní pokračovali do Finska. To jsme projížděli podél švédských hranic přes Karesuvanto do Pello.  V Juoksenki jsme překročili Obrazekopět polární kruh, tentokrát směrem na jih (centrum polárního kruhu je zde méně okázalé než v Norsku, prodejna suvenýrů, občerstvení) a za Kaulinranto jsme přejeli hranici do Švédska. Pokračovali jsme po silnici č. 98 do Tallviku, zde najeli na cestu  E 10 a po ní se vrátili zpět na sever cca 30 km, abychom se podívali také na švédské polární centrum na této cestě. Je v lesích, je to opět menší budova se suvenýry a občerstvením. Při návratu po silnici E 10 jsme zakempovali na krásném odpočinkovém místě pro rybáře, u říčky cca 10 km jižně od polárního kruhu.

17. den: pak už jsme to namířili na jih přes Morjärv, odtud po č. 356 na Boden a Älvsbyn. Odtud do Jörn, pak Norsjö přes ObrazekLycksele dále po č. 365 do Åselle a odtud po silnici č. 90 do Solleftela. Zde jsme za městem nocovali u krásného jezera, zase na místě pro rybáře, která jsou zde pěkně upravená (většinou přístřešek, ohniště, dobrý přístup k vodě). Je to krásný pocit, mít celé obrovské jezero jen pro sebe, Seveřané totiž ctí právo na soukromí a pokud už někde v přírodě někdo "bydlí", většinou si najdou své místo na přenocování jinde (což v těchto končinách není zase takový problém, osídlení je zde minimální).

18. den: ráno jsme pokračovali po silnici č. 90 do Härnösandu, kde jsme najeli na pobřežní E 4. Po ní jsme jeli do Gävle a Uppsaly. Nocovali jsme před městem.

Obrazek19. den: tento den jsme věnovali prohlídce Uppsaly a hlavního města Švédska -  Stokholmu. Je to krásné město, leží na spoustě ostrovů, je protkané řadou vodních cest, ne nadarmo se mu říká Benátky severu.

20. den: ze Stokholmu jsme vyjeli přes Salem, Södertlje na E 20 do Eskilstuna, pak po silnici č. 214 do Äsköping a u Läppe jsme v lese přespali. Původně jsme chtěli zůstat u jezera Hjälmaren, ale pobřeží je dost zastavěné chatami a volná místa, vhodná na přespání, zde nejsou. Je znát, že už jsme dost na jihu, který je mnohem více obydlen než sever země.

21. den: z Läppe jsme jeli po silnici č. 52 přes Hallsberg, dáleObrazek po č. 50 Askersund, za ním najeli na č. 49 do Karlsborgu je tady zajímavá pevnost, (která je dodnes používána armádou, stojí za prohlídku, venkovní část zdarma), prochází tudy  i Göta kanal, který zde kříží silnici se zvedacím mostem. V Möltorn jsme najeli na silnici č.195 a podle jezera ObrazekVättern pokračovali na Jönköping a pak po E 4 do Varnamo, zde jsme odbočili na silnici č. 27 a jeli směrem na Alvesta. Nocovali jsme před osadou u jezera.

22. den: z Alvesta jsme se vydali po č. 25 do Ljungby, zde opět na E 4 a po ní na Markaryd. Zde jsme opět odbočili a po č. 117 pokračovali na Hässleholm, dále pak po č. 23 přes Höör a pak po E 22 do Malmö. Pro další cestu jsme využiliObrazek nový Öresundský most   (placený - ceny zde) do Dánska. Cesta po něm je zvláště za pěkného počasí úžasný zážizek, cenově je srovnatelná s trajektem, časově rychlejší.

23. den: po zkušenosti s tímto mostem jsme se rozhodli, že zpět nepojedeme trajektem, ale projedeme přes Dánsko po dálnici č. 20, kde je ještě jeden velký most. Z Kodaně vede cesta na Korsor, pak přes moc pěkný most ObrazekStorebælt (je opět placený) do Nyborgu  a dál do Odensee a Koldingu. Odtud jsme už pokračovali do Německa. Noc jsme strávili na odpočívadle kousek za hranicemi.

24. den: jsme dojeli po dálnicích přes Hamburg a Berlín domů.

 

  

 

Komentáře

Přehled komentářů

Informace

(admin, 16. 6. 2008 16:05)

Komentáře na této stránce byly ukončeny, pro vaše poznámky, dotazy, rady můžete využít rubriku: Diskuse.

 

 

 

Z DALŠÍCH WEBŮ

REKLAMA